Llet condensada “La Lechera”
L’empresa fundada per Henri Nestlé el 1866 dedicada exclusivament a la producció d’Harina Lacteada Nestlé, cap a l’any 1875 inicia una activa política d’expansió industrial. L’empresa hagué de competir amb l’Anglo Swis Condensed Milk Company. Després d’una dura i llarga batalla comercial a principis del 1905 es fusionaren les dues empreses. Nestlé aportà nou centres de producció, quatre a Suïssa i cinc a l’estranger, incloent-hi la fàbrica acabada d’inaugurar a La Penilla de Cayón, a Cantàbria.
El 1910, la fàbrica de La Penilla que, havia estat inaugurada cinc anys abans, comença a produir la llet condensada La Lechera, una decisió que anà aparellada amb la realització d’importants reformes en les seccions de llauneria, la sala de màquines i el taller mecànic, a més de la instal·lació d’una moderna recepció de llet. A finals de la dècada, ja es processaven vuit milions i mig de litres de llet.
Les diverses visites que el rei Alfonso XIII i la família reial realitzaren a La Pinilla donaren com a resultat que l’1 de setembre de 1927 Nestlé revalidés el seu títol de “Proveedora oficial de la Real Casa”, mitjançant el qual se li autoritzava l’ús de l’escut d’armes de la Casa Real en les factures i etiquetes dels seus productes: Harina Lacteada Nestlé i Leche Condensada La Lechera.
També en els anys vint del segle passat, Nestlé posà en marxa grans campanyes promocionals. La primera tingué lloc el 1920 i consistí en bescanviar etiquetes d’Harina Lacteada Nestlé i Leche Condesada La Lechera per participacions de la Lotería de Nadal d’aquell any.
L’esclat de la Guerra Civil paralitzà pràcticament la producció i l’activitat comercial es veié dràsticament minvada. Acabada la contesa, Nestlé enfilà la postguerra amb l’obertura de nous centres de producció, entre ells, una fàbrica a Pontecesures (Pontevedra), el 1939, que amb el pas dels anys acolliria la fabricació de La Lechera.
Els llargs anys de racionament, la política intervencionista de l’Estat i les restriccions a la importació de matèries primeres es feren notar en alguns dels productes estratègics de Nestlé. La Llet Condensada La Lechera, que estava intervinguda fins al 1950, havia perdut pràcticament tota la seva antiga quota de mercat. En conseqüència la companyia s’enfrontava a un difícil repte el dia en què la premsa anuncià als consumidors la notícia que La Lechera “había vuelto” i que el producte, ara en envàs de vidre per l’escassetat de llauna, podia per fi “adquirirse libremente en todos los comercios”.
Així fou com, el 1954, Nescafé i La Lechera formaren la combinació perfecta que sabé arribar a totes les cases, sobretot a través de les ones radiofòniques.
Els anys 50, la coneguda cançó de Morcillo “La vaca lechera”, es convertí en la sintonia de la Leche Condensada La Lechera. S’emetia a la ràdio fins a 14 vegades al dia.
Els anys 60 La Lechera complí cinquanta anys i, a pesar de la irrupció de la televisió a les cases, seguí mantenint una estreta relació amb els consumidors a través dels serials radiofònics d’Antonio Losada. En milers de cases se seguia a diari “La novela La Lechera”.
L’any 1967 estrena un nou eslògan “La Lechera, cada día, en cada hogar”.
Un any després es posa en marxa una gran promoció: “Feriatómbola La Lechera”. Entre 1968 i 1969, La Lechera repartí 500.000 premis que anaven des d’estovalles individuals, bàscules de bany o rellotges de cuina fins a “magníficos Automóviles SEAT 124”.
L’aparició en el mercat espanyol de la llet esterilitzada a finals dels anys setanta i principis dels vuitanta marcà el començament del declivi de la llet condensada que progressivament deixà de consumir-se com a llet líquida.En la dècada dels noranta, La Lechera s’orienta cap a noves formes de consum i es converteix en valuós ingredient per a la rebosteria, així recupera protagonisme en el mercat i, a mitjans dels noranta, renova la seva imatge i surt a la venda en un pot més alt i estret que incorpora tapa obrefàcil i sobretapa de plàstic.El 2001, llança al mercat el “Sirvefácil”, tub de plàstic dotat d’una vàlvula dispensadora que permet utilitzar amb absoluta neteja la quantitat desitjada. El 2003, el llançament de La Lechera desnatada, amb només un 4% de matèria greix permetia gaudir de prendre llet condensada sense renunciar a cuidar-se.
L’any 2010, la llet condensada La Lechera complí 100 anys de presència a les nostres cases. Ha passat més d’un segle alimentant i proporcionant plaer als consumidors de generació en generació, entre els quals m’hi compto i m’ha fet recordar aquells anys en què la llet condensada La Lechera fou un dels aliments bàsics de la nostra infantesa.