Dones en la història de l’automòbil

Ràdio Molins de Rei

L’automòbil és un dels invents que h contribuït a canviar el segle XX. El primer cotxe de la història és el tricicle creat per Carl Benz el 1885. Tres anys després la seva dona, Bertha Benz, amb una fortuna que va propiciar l’invent i la creació de la fàbrica, no va tenir objecció per pujar a un d’aquests tricicles i en companyia dels seus fills, Richard i Eugen, i sense permís del seu marit i de les autoritats se’n va anar a visitar la seva mare, que vivia a 106 quilòmetres.

A mesura que la indústria automobilística va anar progressant també va créixer l’interès de les dones pels cotxes. Una de les que més ho va evidenciar va ser Alice Huyler Ramsey, que el 1908 va demanar al seu marit que li comprés un cotxe de la marca Maxwell amb què va participar al circuit de Montauk. No obstant, el seu nom va saltar a la fama per ser la primera dona que va creuar els Estats Units de costa a costa. El 9 de juny de 1909 i amb només 22 anys Ramsey va emprendre un viatge de més de 6.000 quilòmetres des de Manhattan fins a San Francisco al volant d’un Maxwell 30.

La gesta de Ramsey es va veure eclipsada en certa manera per la d’Anita King, una dona apassionada pels cotxes, el 1910 ja estava participant en competicions, i va ser considerada la primera dona conductora en carreres de cotxes de forma oficial. Va ser la primera dona a travessar els Estats Units conduint sola. El seu recorregut va ser èpic. Va trigar 49 dies en la travessia.

Acabada la Primera Guerra Mundial, la britànica Violette Cordery, que després de participar en nombroses competicions es va embarcar en aquesta apassionant aventura al voltant del món, recorrent 16.522 quilòmetres, acompanyat d’una infermera, un mecànic i un observador per certificar que només Cordery va conduir el cotxe.

Quan Cordery estava acabant la volta al món Clärenore Stinnes va emprendre la seva acompanyada pel director de fotografia suec Car-Axel Söderstrom i per dos mecànics. Va sortir el 25 de maig de 1927 i va arribar a Berlín el 24 de juny de 1929 després de recórrer 23 països i 47.ooo quilòmetres.

L’automòbil ha estat durant dècades un món molt masculí. Però això no ha impedit que, al llarg de la seva història, moltes dones hagin deixat una empremta inesborrable a les pistes de carreres, la indústria o, fins i tot, amb importants invents que han ajudat molt al desenvolupament automotriu.

Com a exemples més significatius, posarem aquests exemples:

  • Mercedes Benz, que va inventar les pastilles de fre.
  • Margaret Wilcox, la calefacció dels nostres cotxes.
  • Mary Anderson, l’eixugaparabrises.
  • June McCarroll, les línies divisòries de la carretera.
  • Hedy Lamarr, un dispositiu que suposa el principi dels Bluetoth, wifi i GPS.

Quant al món de la competició:

  • Kay Petre, tres rècords de velocitat (1934 a 200 km/h, 207 km/h i 215 km/h).
  • Elizabeth Junek, guanya al Targa Florio el 1928, una de les carreres més emblemàtiques de l’època.
  • Maria Teresa de Filippis, la primera dona que ha corregut en fórmula 1.
  • Janet Guthrie, la primera dona que ha corregut les 500 Milles d’Indianapolis.
  • Michèle Mouton, la primera dona a guanyar un ral.li del Mundial (San Remo, 1981).