Montesa, icònica marca de motos

80è aniversari

Ràdio Molins de Rei, Biografies

El món del motor és ple d’històries fascinants, d’inicis amb esforços titànics que acaben forjant un mite. I Montesa és una de les grans icones del món de les dues rodes. Tota història té un inici. I el de Montesa se situa el 1944 quan el jove industrial barceloní Pere Permanyer Puigjaner, de 33 anys, va iniciar la fabricació de gasògens per a l’automoció.

El gasogen era un sistema per produir combustible a partir de les closques de les ametlles i, en una època d’escassetat després de la guerra civil, va ser tota una fita.

La situació a Espanya no era gens fàcil i fabricar encara era més difícil. En el cas del vehicles la peça més cobejada eren els plats magnètics per a l’encesa del motor.

El juny de l’any 1945 es van presentar tres unitats de les noves motocicletes a la Fira de mostres de Barcelona. Ja s’havia decidit el nom de la marca, que seria Montesa, elegit després d’haver analitzat diferents alternatives. El mateix novembre de 1945 van participar per primera vegada en una cursa de velocitat en circuit, el Primer Premi Motociclista de Montjuïc, on les motocicletes locals Montesa van copar els quatre primers llocs de la classe 100cc aconseguit per J. M. Llobet, Turuta.

Aquest mateix any, 1945, va començar la producció en sèrie i es va aconseguir la xifra de 21 unitats. Montesa va ser la primera fàbrica de motocicletes espanyola, amb producció en sèrie i amb una vocació veritablement industrial i exportadora. L’empresa va anar creixent, la producció va anar augmentant. Paral·lelament va participar en el Touris Trophy d’Assen (Països Baixos) el 1948.

L’evolució tècnica va continuar imparablement i el febrer del 1953 es va presentar la Montesa Brío 90. Aquell mateix any Montesa participa per primera vegada en un saló fora d’Espanya: va ser el Saló del Motor de Ginebra. En el pla esportiu, el 2 i 3 de juliol es complirà 69 anys, on els corredors de Montesa, Juan Soler Bultó i J. M. Llobet, Turuta van obtenir la victòria absoluta.

El 1958 Francesc X. Bultó, gran aficionat i expert motorista i soci va decidir abandonar la societat I amb ell, un grup d’enginyers, per acabar fundant Bultaco. La situació a Montesa va ser més que delicada.

La rivalitat entre Montesa i Bultaco havia nascut i durat fins als nostres dies. En aquella època es va inaugurar la nova fàbrica a Esplugues de Llobregat (1963). Va ser en la dècada dels 60 quan la marca va triomfar als EUA i es van veure imatge com les Steve McQueen al manillar de la Montesa. I dels EUA ve el famós Visca Montesa, inspirat en el Visca Zapata mexicà.

Montesa sempre ha estat lligada al món de la competició i de les especialitats com les del trial, on la Cota va ser, ha estat i serà, la veritable capdavantera. Va ser en els anys 80 quan les marques espanyoles van viure el pitjor moment amb el tancament d’Ossa i Bultaco. Montesa, per la seva banda, va salvar la situació després d’una llarga vaga i arribant a un acord amb Honda Motor Company, actual propietària on es limita a produir motocicletes per al trial de competició, amb el nom de Cota per no oblidar el primer model , la Cota 2471 de l’any 1968.

Actualment la seu de Montesa Honda es troba a Santa Perpètua de Mogoda des de l’any 2000. Allà s’hi ha fabricat models de gran cilindrada, com la XL1000 Varadero, i actualment s’hi produeixen els models de trial amb què Toni Bou ha guanyat els últims 27 títols mundials dels 32 aconseguits, i ha entrat en la història de Montesa per la porta gran, una Montesa que aquest any celebra el 80è aniversari. ¡Visca Montesa!