Llegir és un plaer

Ràdio Molins de Rei

Els nens passen molts moments del dia jugant sols, amb els seus companys o amb l’ordinador, però també la lectura pot convertir-se en un joc, en quelcom agradable i inclús en una activitat estimulant i primordial per al seu desenvolupament educatiu. Moltes vegades, la lectura s’associa a una tasca escolar, una assignatura obligada, i és funció dels mestres i, principalment, dels pares fer-los valorar la part lúdica dels llibres, contes i còmics.

Aprendre a divertir-se llegint pot ser difícil però no impossible. Els llibres permeten al nen endinsar-se en un seguit de situacions reals o imaginàries que contribueixen a augmentar la seva imaginació, la seva fantasia, la seva curiositat i també la seva experiència. L’àmplia oferta de llibres infantils i juvenils facilita la trobada d’històries atractives i adequades per a cada edat i per a cada nen, en les que podrà identificar-se amb els protagonistes, viure el que llegeixen o els és llegit, investigar amb el seu detectiu favorit, sentir por del llop o donar la volta al món en 80 dies. En suma, accedir a emocions similars a les que viuen en el seu entorn familiar i escolar.

Encara que és a partir dels 6 o 7 anys quan poden adquirir un bon domini de la lectoescriptura i és un bon moment per crear més afició, no s’ha d’oblidar que també abans és precís haver-los introduït en la màgia de la lletra impresa. Quan encara no saben llegir, ja senten curiositat per aquelles paraules que acompanyen els dibuixos dels seus contes, que s’observa quan diuen vaig a llegir mentre es dediquen a passar fulls observant les imatges que expliquen la història.

Però, per descomptat, difícilment podrà fomentar-se aquest plaer per la lectura si el que veuen en el seu entorn es contradiu amb aquest missatge. Per això és important.

Compartir lectures amb els fills, no importa la seva edat, per animar-los a llegir.

Abans d’anar a dormir, és bo compartir un conte llegit o una història inventada. L’afició a la lectura és un aprenentatge lent i, per tant, requereix una bona dosi de temps i de narracions interessants que enganxin als petits.

Llegir no ha de significar perdre l’interès per altres activitats que també són pròpies de l’edat.

Anar junts a la biblioteca o a la llibreria, comentar el diari o parlar del llibre que s’està llegint és una bona manera d’introduir-los en el món de la paraula escrita.

Parlar de la lectura és parlar de comprensió. Fer lectors és educar persones capaces d’establir un diàleg intel·ligent amb el text, un diàleg que ha de ser ric i plaent. Al plaer s’hi arriba per diverses circumstàncies que no tenen res a veure amb els decrets ni obligacions. Al plaer hi arriba cadascú. No hi ha receptes. Només voluntat i camins creats. Com deia Tonucci “Cal llegir una mica cada dia davant dels nens, no qualsevol cosa, sinó una cosa important.” I també recordaré Joan Perucho: “La lectura és una bona porta d’entrada a futurs itineraris de paradisos artificials”.